Pocopoco - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Iris Ann Ploeg - WaarBenJij.nu Pocopoco - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Iris Ann Ploeg - WaarBenJij.nu

Pocopoco

Door: Iris Ann

Blijf op de hoogte en volg Iris Ann

27 Mei 2014 | Aruba, Paradera

Bon tardi!

Sòri. Ik ben een volledige Arubaan geworden in hart en nieren. Ik ben helemaal gewend aan de ontspannen levensstijl. Pocopoco, rustig aan, staat centraal. In het boekje over Aruba staat het als volgt beschreven: ‘Waarom zou ik me haasten? Als ik hard rijd val ik van het eiland af, en als ik vandaag alles afmaak heb ik morgen niets meer te doen.’
Ik loop vijf weken achter! Hoe meer ik achter liep, hoe meer het een taak werd en hoe vaker het op mijn to do lijstje kwam te staan. Ik heb me geïnstalleerd op bed en zit omringd door kladjes en vodjes waar ik punten op heb geschreven. Dit klinkt misschien al niet zo geordend, maar het wordt nog lastiger, aangezien ik geen data bij de dagen had geschreven. Na heel wat gepuzzel heb ik de data erbij geschreven en kan ik nu vol frisse moed beginnen aan dit reisdagboek, die deze keer waarschijnlijk lang gaat worden, ook al probeer ik alles kort en krachtig te beschrijven.
Ik zal beginnen waar ik de vorige keer gebleven ben. Dat is langer dan een maand geleden. Ai ai ai.

Op maandag (21 april) kwam ik terug uit Curaçao en heb toen gelijk waarbenjij bijgewerkt en de foto’s op mijn laptop gezet.

Dinsdag heb ik heerlijk uitgeslapen. Weer lekker thuis en weer lekker in mijn eigen bed. Ik heb zeer hoogst waarschijnlijk van de zon genoten en in het zwembad gezwommen. Ik heb de dagbesteding niet precies opgeschreven. ’s Avonds zijn we naar Gusto gegaan, omdat wij ook eens moesten mee maken hoe dat op een dinsdagavond zou zijn. De conclusie is dat het op dinsdag ook leuk is.

Woensdag, donderdag, vrijdag en zaterdag zijn ook naar Gusto geweest. Vrijdag gingen we in Oranje uit, omdat het nacht van oranje was. We hebben Gusto gecombineerd met The Mill, wat weer een leuke combinatie was. Zaterdag was het Koninginnedag en op facebook hadden we gezien dat er een strandfeest zou zijn. We reden naar het strand toe waar het gehouden zou worden, maar zagen geen uitbundig feest. Na nog een paar rondjes gereden te hebben, gingen we avondeten bij Moomba. We hadden een mooi uitzicht en zagen de zon ondergaan. Thuis gingen we verder in het thema van Koninginnedag: kingsen. Daarna hebben we een taxi besteld en zijn we, heel verrassend, naar Gusto gegaan. Hier hebben we een leuke avond gehad. Toen iedereen naar huis wilde gaan, besloten Roos en ik nog te blijven. Na een poosje kregen we een whatsappje dat wij twee huissleutels hadden en dus naar huis moesten..

Op maandag (28 april) hebben we na stage een boodschappenlijst opgesteld en zijn we naar Superfood gegaan. Tijdens het boodschappen doen, voel je iedereen naar je kijken, wat ook niet geheel onvoorstelbaar is. Drie meisjes achter een bom-vol-geladen-winkelkar, alleen al de 10 broden, 7 ranjaflessen en een stuk kaas waar je u tegen zegt. Wij weten dat het voor 7 meiden zijn en wij weten dat het voor een hele week is, maar dat valt er niet af te zien.. Wanneer alle boodschappen zijn afgevinkt en alle rijen tien keer zijn doorkruist, gaan we naar de kassa, waar we als gekken alles op de band moeten leggen en waar we als bezetenen alles in tasjes en dozen moeten doen. Wanneer ook deze klus geklaard is, lopen we naar onze auto waar we als volgt te werk gaan. Er gaat één in de auto staan, die alles aan pakt van de andere twee. Deze bouwt de achterbank zo in, dat er zo veel mogelijk in past en zodat ze zelf zo min mogelijk wordt ingebouwd. Dat laatste is vaak niet het geval. Klemzittend rijden we naar huis, waar we toeteren en waar de hulptroepen vervolgens ingeschakeld worden. Alle tasjes worden op de keukentafel gezet, waarbij de kopers alles inpakken en herordenen. Er komt dus een heel stuk logica en ruimtelijk inzicht bij kijken.

Dinsdag was Suzan jarig. Dit hebben we gevierd door ’s avonds bij Bingo te eten en te stappen.

Woensdag waren we vrij van stage, omdat het Koninginnedag was. We hebben hier weer heerlijk van genoten! ’s Avonds zijn we naar Bugaloe gegaan. Het blijft een prachtige plek: een tentje op het water waarbij je een groot deel van de kust kan zien. Er was weer een dansavond, maar daar heb ik me niet aan gewaagd, omdat ze al begonnen waren. We hebben nog een poosje met David, Daniël en Isabel gezeten. Daarna zijn we naar Gusto gelopen en hebben we ons daar nog even vermaakt.

Donderdag was het ook een vrije dag: ‘Dag van de arbeid’. Prima! Van deze dag heb ik helemaal geen punten opgeschreven. Het zal me dan ook niets verbazen als ik deze hele dag gewoon niets heb gedaan. ’s Avonds staat er wel: Gusto.

Vrijdag heb ik met Joanne geskypt. Het was leuk om weer eens bij te praten. Het is ook heel leuk om verhalen van Aruba uit te wisselen. Doordat zij hier ook is geweest kan zij veel dingen goed plaatsen.
Vrijdagavond zijn Roos en ik naar Flexican en Sef geweest. Nadat we een kaartje hadden gekocht, hebben we nog even door Oranjestad gelopen. Daarna zijn we naar het feest gegaan, wat werd gehouden op een binnenplein. De muziek was echt goed en het was een leuk feestje.

Zaterdag ben ik bezig geweest met school, afgewisseld met zonnen en zwemmen. ’s Middags heb ik zo’n 1½ uur in de keuken gestaan om pannenkoeken te bakken. De moeder en het zusje van Lotte zouden bij ons komen eten en Marco was er ook nog steeds. Voor tien man pannenkoeken bakken is echt een tijdvullend programma.
’s Avonds gezellig met Roos gepraat.

Zondag gingen we ontbijten bij Moomba. Dit was een lopend buffet. Erg gezellig én erg lekker. Daarna hebben we op het strand gelegen.
’s Middags gingen we met de Jolly Pirate Boat snorkelen. Isabel, David en Daniël gingen ook met ons mee. De zee was wild, waardoor het snorkelen ook iets zwaarder was. Tijdens het snorkelen konden we ook een wrak op de bodem van de zee zien liggen.
Nadat we weer lekker op de boot zaten en gezellig aan het praten waren, werd de boot weer vastgelegd. Het was tijd voor de roap swing. In één keer schetterde door de microfoon: ‘Iris Ann, the girl in the front with the orange swimsuit will be the first’.
’s Avonds gingen Roos en ik met David, Daniël en Isabel uiteten bij een Chinees. Na heerlijk gegeten te hebben, riep de plicht mij om nog lessen voor te bereiden.

Maandag (5 mei) stage gelopen. Deze week hebben we weer een volledige stageweek.

Dinsdag heb ik ook stage gelopen. Ik heb de uitslag gekregen van mijn WPO-plek voor volgend jaar. Ik mag op de school stage lopen welke ik op nummer 1 had gezet! Ik ben er echt heel erg blij mee! Ik heb die school gelijk gemaild en de andere twee scholen ook, om te zeggen dat ik niet bij hun geplaatst ben.
Rond half 5 hadden Rosa en ik met Leomara afgesproken om boodschappen te doen voor de barbecue. We reden naar Andicuri-strand. Het rijden duurde iets langer, doordat wij de weg niet helemaal kenden.. Na een poosje rijden, reden we wel de goede kant op. De weg werd steeds minder en de hobbels en bobbels werden steeds meer. Aan het eind moesten we ook nog een stuk over zacht zand rijden. We reden, tot we bij een auto kwamen die vast stond. Wij hebben geholpen met duwen, maar de auto kwam nauwelijks vooruit. We gingen toen alvast de boel verkennen en zijn rotsen op geklommen. Toen de anderen, Isabel, David, Daniël, Carlyn en Sjors, aankwamen hebben we een mooie plek uitgezocht om te zitten. Rosa en ik hebben eerst een duik genomen in het water. De zee was lekker wild.
Het barbecueën was erg leuk en gezellig! We hebben ook nog een poos nagezeten en er gingen ook nog een paar krabben vangen. Ik bleef op een veilige afstand.
Na het barbecueën hebben we nog een poos bij de anderen thuis gezeten. Dat was ook erg leuk!

Na een korte nacht ging woensdag mijn wekker. Stage gelopen. Isabel en ik hadden afgesproken dat we vandaag nog een keer zouden barbecueën. Dit werd veranderd in de Bingo. Samen met David, Isabel en Leomara heb ik daar gegeten. Heerlijk eten, zoals altijd. Ik vond het ook erg gezellig met hun. We zijn nog even doorgereden naar een I love Aruba shop, waar zij souvenirtjes in gingen slaan, omdat zij donderdag zouden vliegen.
Nadat de souvenirtjes gekocht waren, hebben we bij hun thuis op de ligbedden nog nagepraat. Erg gezellig!

Na een niet al te lange nacht ging mijn wekker en begon er weer een stagedag. ’s Middags bijgeslapen van de korte nachten. ’s Avonds ben ik er, na het lessen voorbereiden, ook vroeg ingekropen.

Vrijdag reden we uit schooltijd met Eline mee. Hierdoor waren we vroeg thuis. Ik heb heerlijk van het zonnetje genoten. Gelukkig trok het weer open, want in het begin van de dag was het nog erg bewolkt.
Ik ben ’s avonds niet mee geweest naar Gusto, omdat ik heel erg moe was. ’s Nachts nog wel bij de meiden gezeten, omdat zij aardig luidruchtig binnen kwamen en ik daardoor helemaal wakker was geworden.

Zaterdag is voorbij gevlogen. Ondanks dat ik op Aruba ben en het tempo hier op een chillmodus is, gaan de dagen hier echt ontzettend snel. Het was echt ontzettend warm vandaag! Er stond amper wind, waardoor je het zonnetje veel beter voelde branden.
’s Avonds ging ik met Rosa een film kijken. Dat was in ieder geval de bedoeling. Na een half uur hield ik het al niet meer vol en besloot ik maar om te gaan slapen.

Zondag was een beetje een herhaling van zaterdag: school, zwemmen, lessen voorbereiden, zonnen en zwemmen.
’s Avonds gingen we naar Moomba, omdat Carlijn maandag jarig was. Ook zij kwam er niet ongemerkt vanaf: een prachtige paarse bril met kaarsjes moest de hele avond gedragen worden.

Maandag (12 mei) werd ik op een ruwe manier wakker gemaakt; het brandalarm. Fijn! Bij het roosteren van de broodjes voor een ontbijt op bed voor Carlijn, was het iets te warm geworden.. Na heel wat heen en weer gebel stopte – gelukkig – het alarm. Wat een herrie!
Deze hele week gaan we weer een hele week stage lopen.

Dinsdag kwamen Lotte en ik iets later aan bij Anytime, waar we altijd opgehaald worden door collega’s en met wie we dan carpoolen. Wij hebben gewacht, gewacht en gewacht. Half 8 liepen we maar naar huis toe. We hebben met een heel dubbel gevoel onze mentoren gemaild. We hadden dus een spontaan vrij dagje. Nadat wij een reactie hadden van onze mentoren dat het een misverstand was omdat één ziek was en dat wij moesten genieten, besloten we er ook echt van te genieten.

Woensdag stage gelopen. ’s Avonds ben ik lekker thuis gebleven om een goede nacht te maken, maar een nachtje goed doorslapen zat er niet in, omdat de meiden die terug kwamen van stappen niet geheel geruisloos waren..

Donderdag een vrije dag. Heerlijk van genoten!
Donderdagavond hebben Roos en ik getekend. Heerlijk buiten gezeten met een muziekje erbij. Heerlijk rustig!

Vrijdag had ik een schoolreisje. We gingen met alle vijfde klassen naar Arikok. We hebben daar een wandeling gemaakt met Rangers, die informatie vertelden over het park. Het was bloed-, maar dan ook bloedheet, aangezien we langere kleren aan moesten hebben, omdat het met school was. Het was wel echt super mooi! We liepen aardig hoog, waardoor je heel veel van het eiland kon zien. Ook heb ik mijn woordenschat Papiaments met een paar kinderen geleerd, die dat helemaal leuk vonden en mij nog veel meer woorden hebben geleerd.
Vrijdagavond heb ik getekend voor het uitgaan, maar daardoor was ik zo rustig geworden dat ik even nodig had om in een andere stemming te komen.

Zaterdag ging ik samen met Jocintha winkelen in Oranjestad. We zouden eventjes gaan, maar we kwamen pas net voor het avondeten weer thuis met twee rokjes, een bloesje en slippertjes rijker. ’s Avonds weer naar Gusto gegaan en vervolgens zijn Roos en ik nog doorgegaan naar The Mill. We hadden een keer een jongen ontmoet die hier DJ is en techno muziek speelt in de derde verdieping van de molen.

Zondag was het hier echt erg in huis. Op elke kamer stond een emmer en die nacht hadden drie meiden gekotst. Ik had nergens last van gehad. Hooguit een beetje moe. Ik heb foto’s uitgezocht die ik op facebook wilde zetten, omdat ik nog amper foto’s van hier heb laten zien.

Maandag (19 mei) had ik mijn laatste stagedag. Ik heb echt een heel fijne stagetijd gehad! Ik heb het getroffen met mijn mentor en met de klas. Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad. Ik heb als afscheidscadeau geknutstelde hartjes gekregen, met tekst daarop, zoals ‘Bedank voor alles Juf en ik hoopt dat je terug komt. PS: kom terug bij ons’, ‘Juf Iris-Ann dankje voor alle de leuke lessen van de lessen ik vind gimles en de drama les het leukste van ze allemaal’ en ‘Het was leuk met het dramales. Ik ben verdrietig dat juf weg moet’.
Ik heb mijn stage afgesloten met een goed, waar ik ook erg blij mee ben!
We hebben middag gegeten bij The Paddock om te vieren dat Lotte en ik klaar zijn met stage.

Dinsdag hebben Lotte en ik het huis schoon gemaakt en ook het hele terras buiten, omdat je na twee stappen al pikzwarte voeten kreeg. Het was een compleet waterballet. We hadden ieder een bezem en gooiden telkens emmers vol water. Deze moesten we snel weg bezemen, omdat het anders in het zwembad zou lopen. Ondertussen even een watergevecht met volle emmers gedaan. Heerlijk! Het was echt bloedheet om het schoon te maken.
’s Avonds gewoon gezellig thuis gezeten.

Woensdag ben ik ’s morgens druk met school bezig geweest. Het was rustig thuis, doordat iedereen naar stage was op Lotte en mij na.
‘s Middags hebben Carlijn, Jocintha en ik een boodschappenlijst gemaakt en gingen we boodschappen doen. Ik heb in het begin van dit verhaal beschreven hoe dat te werk gaat, dus zal het jullie nu besparen. Toen we met de overvolle kar bij de auto aankwamen, zagen we dat de linker voorband erg zacht was. De band zag er niet uit alsof hij drie meiden én alle boodschappen kon houden. We hebben alle boodschappen ingeladen en daarna is Jocintha naar huis gereden. Natuurlijk hadden we op dit moment geen mobiel mee en konden we niemand bereiken. Carlijn en ik hebben een ijsje gekocht en hebben op een bankje voor de winkel gewacht tot we werden opgehaald. Oftewel een middagvullend programma.
’s Avonds zijn we naar Gusto gegaan. Dit was, zoals altijd, weer een geslaagde avond. Daarna zijn we nog heel even naar The Mill gegaan om sfeer te proeven.

Donderdag zouden we naar de grotten gaan, alleen liep de planning jammer genoeg anders. We zijn toen naar Druif Beach gegaan. Hier heb ik heerlijk een poos aan het strand gelegen, wat als resultaat had dat ik onder het zand lag doordat ik gezandstraald was en dat mijn haar vol zand als dreadlocks zat.
Vijf meiden gingen uiteten en Rosa en ik besloten de hooiberg te gaan beklimmen en daarna thuis te eten. De Hooiberg is 167 meter hoog en vanaf daar kan je alle kanten van het eiland bekijken. We hebben eerst alle kanten bekeken en herkenningspunten opgezocht, voor we op een steen gingen zitten om naar de zonsondergang te kijken. Het was prachtig om de zon in de zee te zien zakken. Na nog een poosje gezeten te hebben, besloten we om maar te gaan voor het te donker zou worden.
Thuis hebben we soep en een pizzabroodje in elkaar geflanst. Daarna heb ik nog foto’s op de computer gezet.

Vrijdag was Roos jarig. Voordat we naar de grotten zouden gaan, zouden we eerst samen naar een autobedrijf gaan, omdat de linker voorband erg zacht was. Daarna zijn we naar Arikok, Nationaal Park, gegaan. We hebben heerlijk door het park gecrosst, waarbij we Dos Playa (twee baaien gescheiden door een kalkplateau), Boca Prins (een mooi wit strand aan een wilde zee met rotsen), de Fonteingrot, de Guadirikiri-grot (omschreven als ‘de mysterieuze druipsteengrot’, welke twee kamers heeft waardoor zonlicht naar binnen valt en waar veel vleermuizen leven) en Vader Piets windpark hebben gezien.
Vervolgens zijn we doorgereden naar Baby Beach, waar we heerlijk van het zonnetje hebben genoten. Veel meiden wilden na een poosje weer naar huis. Rosa en ik besloten nog even te blijven.
Nadat we naar huis zijn gereden en ons even hebben klaargemaakt, zijn we naar Que Pasa gegaan. Dit was een heel leuk en nieuw restaurant. Ik heb lasagne gegeten. Heerlijk! Weer thuis hadden we 10 minuten voordat de taxi’s zouden arriveren. Een heel gehaast en gevlieg!
Het was weer een leuke avond in Gusto. We wilden nog naar The Mill, maar die was al gesloten.

Zaterdag zijn we naar Ayó- en Casibarirotsformaties gegaan. Dat zijn grote, gestapelde rotsen, waar veel cactussen bloeien. Op die rotsformaties heb je weer een mooi uitzicht over het eiland. Hier hebben wij ook nog even de aftermovie gedaan, met de hooiberg op de achtergrond.
Vier meiden gingen door naar het strand en Rosa, Jocintha en ik gingen naar huis. Rosa en ik hebben Jocintha afgezet en zijn zelf weer een uitstapje gaan maken naar Donkey Sanctuary. En of vrouwen kunnen kaartlezen. We zijn in één keer goed gereden. Bij de ezelopvang konden we echt tussen de ezels lopen en ze eten geven. Er was ook een vrijwilliger aan het werk die ons veel informatie heeft gegeven over de ezels en over de opvang. Ik vond leuk om hier te zijn geweest!
’s Middags even in de zon gelegen en vervolgens voor school bezig geweest. Eind van de middag hebben we quiches gebakken en stokbrood afgebakken. We waren uitgenodigd voor een barbecue met mariniers. Dit was erg leuk en gezellig.
Toen de andere meiden weg zijn gegaan, zijn Rosa en ik nog even gebleven. Toen de jongens uitgingen, reden wij eerst naar Nikki Beach, omdat daar een Soul Beach, een groot feest, was. Wij waren benieuwd of we er iets van mee konden krijgen. Helaas moest je toch echt een kaartje hebben om binnen te komen. We zijn toen weer naar Noord gereden, waar we nog een poos in Upstairs zijn geweest.

Zondag heb ik als kluizenaar geleefd en mezelf opgesloten op mijn kamer. Ik ben non-stop voor school bezig geweest, omdat ik dinsdag twee verslagen in moest leveren en omdat ik dat weer eens veel te veel uitgeteld heb..

Maandag (26 mei) ben ik ook de hele dag met de werkstukken bezig geweest. ’s Avonds zijn we wel naar de bioscoop geweest. Voor de film Neighbours hebben we eerst nog een aftermovie gemaakt bij het I love Aruba-bord en bij de haven. Na de film hebben we nog een aftermovie gemaakt in de bioscoopzaal. Na de film moest ik helaas nog wel aan het werk. Ik heb het gelukkig op tijd af gekregen. Ik had niet veel speling, maar ik heb het gehaald!

Respect voor de lezer die het verhaal tot het eind gelezen heeft. Het volgende verslag komt er binnen 5 weken op!

Foto's volgen nog (er staan ook foto's op facebook).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris Ann

Ik ga voor buitenlandse stage 14 weken naar Aruba. Ik mag les gaan geven in groep 7 op Kologio Sagrada Curason. Ik heb er super veel zin in! (:

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 9298

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 03 Juni 2014

Aruba 2014

Landen bezocht: