Stage - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Iris Ann Ploeg - WaarBenJij.nu Stage - Reisverslag uit Paradera, Aruba van Iris Ann Ploeg - WaarBenJij.nu

Stage

Door: Iris Ann

Blijf op de hoogte en volg Iris Ann

06 Maart 2014 | Aruba, Paradera

Dinsdag de wekker om 5.15. Dat is écht vroeg. Maandagavond nog een hele poos gepraat in bed. Toen we rond 12en van plan waren om te slapen, waren we allemaal veel te hyper en was de kamer bloedheet. Het was veel te gezellig. Ik heb ook een stuk of 5 keer gezegd dat ik niets meer zou zeggen, maar was niet zo consequent.
Om 5 voor 6 gingen Carlijn, Jochinta, Lotte en ik op weg naar onze stagescholen. Lotte en ik waren al voor half 7 op de stageschool. Omdat de school gesloten was, gingen we op een stoep Papiaments leren. Het is echt een heel lastige taal. Ik kan een zinnetje onthouden, tot ik weer een nieuw zinnetje heb geleerd. Dan maak ik een totaal andere variant van de eerder geleerde zin.
Rond 7en kwamen er leerkrachten. Ik loop stage in klas 5 (groep 7) bij Ronald, een Nederlandse man van rond de 30. Er waren rond die tijd al leerlingen op school. Zij worden zo vroeg gebracht, omdat waarschijnlijk beide ouders werken. Rond half 8 kwamen de eerste kinderen al in het klaslokaal. Veel kinderen gaven netjes een hand. Rond kwart voor 8 moest iedereen naar buiten. Daar moesten ze in twee rijen staan, één voor de jongens en één voor de meisjes. Een jongen mocht een begroeting doen, waarna elk kind die begroeting bij die jongen, bij de meester en bij mij moest doen. Ik kan niet beloven dat de begroeting bij mij nog precies hetzelfde was als het begin.
Nadat Ronald de planning van die dag had verteld, heb ik me voorgesteld. Ik had geplastificeerde foto’s mee, omdat ik niet wist of het lokaal beschikte over een digibord. Dat heeft de klas wel, net zoals airco. Heerlijk! Nadat ik me had voorgesteld mochten de kinderen vragen stellen. ‘Hoe ik zo rood in mijn gezicht kwam’. Mijn verbrandde gezicht van Carnaval was nog altijd niet weggetrokken.
Toen de meester weer voor de klas stond, zei één meisje nog tegen hem: ‘Ik kan haar niet, maar ik vind haar nu al leuk!’ Yes, dat heb ik al binnen!
Voor de pauze werd taal en rekenen gegeven. Na de pauze kwam een oma een schilderles geven. Dat nam anderhalf uur in beslag. Daarna werd er nog even gewerkt en om 3 over 1 ging de school uit.
Rond twee uur stonden Jochinta en Carlijn al te wachten. Thuis lekker genoten van het weer, de rust en het zwembad.
’s Avonds hebben Lotte en ik aardappeltjes en hamburgers gebakken en sla klaargemaakt. We gingen redelijk op tijd eten, omdat we ’s avonds nog naar een feest wilden. Als afsluiting van Carnaval zou dinsdagavond een pop, koning Momo, verbrand worden. Eerst was er nog livemuziek. Het hoogtepunt, dat koning Momo verbrand zou worden en dat er vuurwerk uit kwam, hebben we gemist, omdat het vrij lang duurde en we de vroege wekker in ons achterhoofd hadden.

Woensdagmorgen ging de wekker een kwartiertje later, maar het voelde nog steeds erg vroeg. Ook deze morgen gingen Lotte en ik weer bij ons vaste stoepje zitten. Al vrij snel kwamen er enkele leerkrachten.
De morgen begon in de kerk, omdat het Aswoensdag was. De hele dienst van een uur was in het Papiaments. Hoewel het leuk was om mee te maken, moest ik mijn best doen om wakker te blijven. Na de kerkdienst, hadden de kinderen gym van een vakdocent. Ronald bleef in de klas, terwijl ik met gym mee ging. Ook deze les was volledig in het Papiaments. Af en toe ving ik een woordje op wat ik kende, zoals turnen en ringen, maar wat er over gezegd werd is mij een raadsel.
Na de pauze was het tijd om te rekenen en taal te maken. Ik heb een paar kinderen geholpen.
Het onderwijs is hier heel anders. Bij mij in de klas nog niet eens zo heel verschillend, doordat ik een Nederlandse mentor heb, maar tijdens de verhalen van de andere meiden is het op te maken dat het heel verschillend is. Sommige leerkrachten en kinderen spreken helemaal geen Nederlands. Ik heb echt geluk dat de lessen in mijn groep al in het Nederlands worden gegeven. Ook loop ik in een groep stage, die naast het digibord ook airco heeft. Echt heel fijn! Ik heb 24 kinderen in de klas, 14 jongens en 10 meiden. Het lijkt een leuke klas. Het zijn prachtige kinderen. Echt heel mooi. Mooi kleurtje, donker haar en donkere ogen. Ik ben heel erg mijn best aan het doen om namen te leren, maar naast Sjoerd, Hannah en Nicole, zijn het namen die je in Nederland niet hoort, waardoor ik het lastiger vind om het te onthouden. Sommige kinderen waren in het begin nog heel erg aan het aftasten, maar ik heb ook al leuke gesprekjes gehad met kinderen. Ik heb erg veel zin in deze stage.
Na schooltijd heb ik een paar lessen besproken die ik volgende week ga geven.
De taxi, Carlijn en Jochinta, stond alweer klaar. Hierdoor hadden we weer een mooi lange middag thuis. Ik heb weer even in de zon gelegen. Dat had ik na Carnaval niet meer gedaan, omdat ik mijn gezicht echt niet in de zon wilde hebben. Ook nu lag ik met mijn gezicht in de schaduw.
Na het avondeten zijn we op stap gegaan. We zijn uitgegaan in Noord, Gusto, Señor Frogs en Confessions. Dat was leuk!

Vandaag gaan we waarschijnlijk naar het strand. Ik vind het jammer dat we nog maar één strand gezien hebben en nog niet eens in de zee zijn geweest. Het is er nog niet van gekomen. Ook was het nog niet slim, omdat heel veel meiden verbrand waren tijdens Carnaval.

  • 06 Maart 2014 - 18:44

    Jelmer :

    Iris Ann, wat een leuk stukje weer! Leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jouw bezigheden. Je gaat maar mooi vaak op stap ook.

    Veel plezier en ik heb nu al zin in je nieuwe stukje!

    Xxx

  • 06 Maart 2014 - 19:37

    Joanne:

    Wauw, Iris!
    Blijf alsjeblieft zo trouw schrijven, want ik vind het geweldig om zo vaak even wat van je te lezen!
    Je schrijft trouwens ook erg leuk!
    XX

  • 06 Maart 2014 - 19:43

    Anky:

    Héérlijk die enthousiaste verhalen! Alsof je aan de keukentafel zit maar dan een beetje verder...
    Dikke kussen en spreek je wel weer. Mama Anky

  • 06 Maart 2014 - 22:31

    Jannie Bekkers:

    Dag lieverd,
    Nou, volgens mij gaat het daar helemaal goed komen met jou!
    Zo te lezen veel vrije tijd om van het heerlijke weer te genieten, beetje weinig slaap, maar ja, wie is daar de oorzaak van? :-)

    Heel veel plezier en succes met je stage.

    Dikke knuffel voor jou.

    Liefs Jannie.

  • 06 Maart 2014 - 23:12

    Iris Ann Van Der Ploeg:

    Wat leuk om jullie reacties te lezen! Jullie zijn net zo trouw met lezen als ik met schrijven. Ik hoop dat ik dit vol blijf houden.
    De keukentafel is inderdaad iets verder, maar ook iets warmer en met iets meer rommel.
    Het slapen komt nog wel. Het komt niet eens door snurkende kamergenootjes. Gelukkig niet!

    Liefs, Iris Ann.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris Ann

Ik ga voor buitenlandse stage 14 weken naar Aruba. Ik mag les gaan geven in groep 7 op Kologio Sagrada Curason. Ik heb er super veel zin in! (:

Actief sinds 20 Feb. 2014
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 9288

Voorgaande reizen:

26 Februari 2014 - 03 Juni 2014

Aruba 2014

Landen bezocht: